SEMA BOYANCI
11 “düğün dernek”, sünnet salonları, semt berberlerinde, esnaf kahvehaneleri, kurufasulyeci ve köfteci dükkanlarının duvarlarını süsleyen semt sakinlerinin geldikleri Kahta, Arguvan, Develi, Eğin, Şırnak vb. kasabalardan, köylerden haritalar fotoğraflar, kültürel yaşamsal imgeler... nesneler... Yakın tarih büyük kentlerimizin çevresini sarmış gecekonduları, kentlerin merkezlerine kadar inmiş melez göçebe kültürler ile yerleşik sayılan fakat henüz yeterince modernleşememiş çağdaşımsı kültürler arasındaki hem farklılıklar, hem iç içe geçmişliklerle sentezlenerek süren tarih dışıymış gibi yükselen bir zamanların en gerilimli tartışmalı kodları... Bir zamanlar hararetli bir biçimde içten içe yükselen “arabesk” müziğin yükselişi, çevreden merkeze, merkezden varoşlara doğru karşılıklı savrulan entelektüel toplumsal, siyasal, kültürel, felsefi dönüşümlerin çarpıcı imgeleri... Sema Boyancı, işte tam da bu alabildiğine yaşam yüklü canlı kültürel imgeler, katmanlar, karşılıklı simgesel akışkanlıklar ile oradan yükselen güncel imge nesneler üzerine kuruyor çalışmalarını... Bir: Kenarları ham sarı çam çıtalarla çerçevelenmiş bir tuval üzerine özenle çalışılmış Osmanlı motifleriyle bezeli desenli, morumsu kıvrımları aşırı önemsenmiş bir kumaş parçasının foto gerçekçi (hiper realist de denilebilir) yağlıboya resim... Üzerine birkaç santim aralıkla monte edilmiş, kırılmasın diye özel olarak fırınlatılmış cam üstüne yine yağlıboya ile çalışılmış sanki bir ipe dizilmiş gibi resmedilmiş püsküllü el örgüsü çiçek pastişleri ile altında gümüşten yapılma çakma bir Osmanlı arması... İki: Yine benzer bir biçimde tuval üzerine kıvrımları aşırı belirgin kılınmış morumsu ve milim milim kanaviçe gibi işlenerek boyanmış geometrik desenlerle kaplı bir tuval ile yine üzerine monte edilmiş özel cama yağlıboya ile çalışılmış yine sanki asılı sanısı uyandıran bir keçi çanı.... turkuaz renkli bir kurdele... turuncu bir çiçek pastişi... at eyeri süslemelerinden bir parça vb. Üç: yine yağlıboya ve fırça ile özenle çalışılmış, desenli kıvrımlı koyu grimsi bir kumaş görüntüsü... yine monte cam üzerine sanki çerçeveye sıkıştırılarak asılmış hissi uyandırılmış ipe bağlanıp salıverilmiş yarısı kurumuş sarı kavak yaprağı... Dört: yine benzer bir mantık ve niyetle desenli bir kumaş parçası çalışılmış tuvalin üzerine konulmuş cam üstüne asılıymış gibi duran kurutulmuş kırmızı acı biber kolyesi... Beş: Altı: Yedi: Vd: benzer akademik yağlıboya tuvaller üzerine aynı foto gerçekçi desenli kıvrımlı kumaşlar ile üstlerine ekli cama asılı ya da eklenmiş gibi gösterilen bir kedi, gelin, asker, güvercin, üzeri yazılı not defterinden koparılmış kareli bir sayfa, sağdan sola asılı bir ipin üzerine konuluvermiş parlak renkli işlemeli bir yazma, karşılık koklaşan iki kumru, bir mücevher kolye, plastik balıklar vb... Bir yaşam evrilişi olarak önce Mersin.... sonra Ankara yılları... sonra Cunda yarımadası... sonra Datça... sonra diğer kasaba mekanlar... Göçebe kültürler... özenli küçücük küçücük fakat yaşamsal imgeler, basma entariler, kıvrımlar,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzMzNjEw